Uczestnicząc w projekcie „Zawodowa Małopolska” współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej, 140 wychowanek i wychowanków z 5 placówek socjoterapeutycznych z Małopolski: Zespołu Placówek Resocjalizacyjno-Socjoterapeutycznych w Krakowie prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków, Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych w Mszanie Dolnej i w Wielkich Drogach prowadzonych przez Województwo Małopolskie, Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Łysej Górze prowadzonego przez Powiat Brzeski oraz Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Tarnowie prowadzonego przez Fundację Generation Bridge, uwierzyło w siebie, zdobyło konkretne umiejętności, doświadczyło, że nauka i rozwój mają sens, a przyszłość zależy od nich samych.
Zbudowana atmosfera zaufania na warsztatach prowadzonych przez psychologów, pedagogów i socjoterapeutów. pozwoliła na rzeczywisty rozwój umiejętności uczestników, otwartej współpracy w grupie, budowania pozytywnego wizerunku siebie, aktywnego słuchania i reagowania z szacunkiem, a także asertywności i umiejętności wyrażania swoich emocji.
Warsztaty grupowe i indywidualne konsultacje z doradcą zawodowym pomogły młodzieży odkrywać własne predyspozycje, planować ścieżki edukacyjne i zawodowe, ćwiczyć autoprezentację i przygotowanie do rozmów kwalifikacyjnych. Wielu wychowanków po raz pierwszy realnie zastanowiło się nad swoją przyszłością – to był moment budowania odpowiedzialności i wiary w swoje możliwości.
W ramach dodatkowych zajęć młodzież uczestniczyła m.in. w kursach: prawo jazdy kat. B, sprzedawca z obsługą kas fiskalnych, w kursie komputerowym MS WORD, obsługi obrabiarek numerycznych, elektroniki samochodowej oraz gastronomicznym. Ukończenie kursu i otrzymanie certyfikatu było dla uczestników ogromnym krokiem ku dorosłości i niezależności.
Zajęcia odbywały się nie tylko w murach placówek – również w przestrzeni publicznej, gdzie młodzież ćwiczyła kompetencje społeczne w autentycznych sytuacjach. To była lekcja życia – odwagi, współdziałania i sprawczości.
Wizyty w zakładach pracy to dla wielu uczestników była pierwsza okazja, by zobaczyć świat pracy z bliska. Spotkania z praktykami, zawodowcami inspirowały i dodawały odwagi. Wyjątkowym doświadczeniem był np. wyjazd na lotnisko, gdzie uczestnicy ćwiczyli język angielski w praktyce, ucząc się zaradności i odwagi w realnych sytuacjach.
Nie zabrakło też zajęć wyrównawczych z języka angielskiego, niemieckiego czy matematyki oraz zajęć integracyjnych.
To była prawdziwa inwestycja w przyszłość – w kompetencje, doświadczenie i marzenia młodych ludzi, którzy mierzą się z codziennymi problemami i wyzwaniami.
Dla kadry projekt był impulsem do pracy w nowy sposób – z większym naciskiem na relacje, praktykę i indywidualne podejście.