W dniach 25–26 września w Nowym Sączu, w ramach projektu „Zawodowa Małopolska”, odbyły się dwudniowe warsztaty dla przedstawicieli organów prowadzących szkoły kształcące zawodowo z terenu województwa małopolskiego. Jednym z komponentów projektu „Zawodowa Małopolska” są działania nakierowane na koordynację i wspieranie kształtowania polityki edukacyjnej regionu w obszarze szkolnictwa zawodowego, w tym poprzez przygotowywanie przez podmioty odpowiedzialne za ten segment edukacji, dodatkowej oferty edukacyjnej lepiej dopasowanej do potrzeb lokalnej gospodarki i kształcenie w zawodach, na które zapotrzebowanie zgłaszają pracodawcy.
W trakcie cyklicznych spotkań i warsztatów organizowanych dla przedstawicieli szkół zawodowych i organów prowadzących poruszane są bieżące tematy związane z gospodarką, trendami na rynku pracy oraz procesami zachodzącymi w społeczeństwie, które powinny być uwzględniane w procesie planowania kierunków kształcenia.
Głównym tematem pierwszego dnia warsztatów były działania w obszarze kształcenia zawodowego realizowane w regionie w ramach programów Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021–2027 i Krajowego Planu Odbudowy. Działania strategiczne prowadzone na poziomie regionu przybliżyła Agata Suszczyńska – Zastępca Dyrektora Departamentu Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Z kolei o wybranych projektach konkursowych realizowanych przez małopolskich przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego mówili:
- Adam Tarsa – dyrektor Centrum Kształcenia Zawodowego w Gorlicach,
- Anna Szewczyk – koordynator Biura Projektów Edukacyjnych z powiatu wadowickiego,
- Marek Kępa – przedstawiciel Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Gminy Niepołomice,
- Paulina Pikul – przedstawiciel Centrum Kształcenia Zawodowego w Tarnowie.
Rozmawiano również na tematy związane z tzw. „zielonymi zawodami” w kontekście zmian zachodzących w gospodarce w kierunku zielonej transformacji. Zwrócono uwagę na konieczność budowania świadomości ekologicznej i możliwości rozwijania „zielonych kompetencji” w procesie kształcenia, niezbędnych do wdrażania zrównoważonych rozwiązań w przyszłości. Warsztat poprowadziła ekspertka związana z Polskim Klaster IoT
i AI – SINOTAIC – Agnieszka Łasut. Uczestnikom warsztatów pracownicy UMWM zaprezentowali również wyniki trzech badań przeprowadzonych w Małopolsce: „Badanie odbioru społecznego kształcenia zawodowego oraz pożądanych kierunków i metod jego promocji”, „Analiza form współpracy szkół kształcących zawodowo z pracodawcami, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia dualnego oraz tworzenia klas patronackich” oraz „Wsparcie psychologiczne dzieci i młodzieży w Małopolsce”. Z kolei w trakcie swojej prezentacji Agnieszka Bogusz - kurator Okręgowego Sądu w Krakowie, podkreśliła znaczenie profilaktyki w budowaniu bezpiecznej szkoły oraz roli rodziny, władz lokalnych i samorządowych w tym procesie.
Następnego dnia uczestnicy warsztatów odbyli wizytę studyjną w firmie WIŚNIOWSKI Sp. z o.o. S.K.A. w Wielogłowach – jednego z czołowych polskich producentów bram, drzwi, okien i ogrodzeń.
Program wizyty obejmował m.in.:
- prezentację działalności firmy na rynku krajowym i międzynarodowym,
- przedstawienie nowoczesnych rozwiązań technologicznych i standardów organizacyjnych,
- omówienie działalności Szkoły „Praktyk”, powstałej w odpowiedzi na brak wystarczającej liczby wykwalifikowanych pracowników (m.in. ślusarzy i operatorów obrabiarek skrawających).
W trakcie prezentacji Dyrektor ds. Marketingu – Monika Młynarczyk oraz Dyrektor Personalna i HR – Ilona Legutko omówiły poszczególne poziomy działalności firmy, ze szczególnym zwróceniem uwagi na kwestie związane z polityką personalną i profilem poszukiwanych pracowników. Zaprezentowały także potencjalne możliwości poszerzenia współpracy ze szkołami, w zakresie przygotowania młodzież do pracy w zawodach na które istnieje duże zapotrzebowanie na rynku pracy.
Ważnym punktem wizyty było także zwiedzanie showroomu firmy WIŚNIOWSKI z bogatą ofertą produktową przedsiębiorstwa. Uczestnicy mieli okazję nie tylko zobaczyć nowoczesne rozwiązania stosowane w branży, ale również poznać proces łączenia innowacyjności z wysokimi standardami jakości.
Spotkanie umożliwiło przedstawicielom oświaty bezpośrednie poznanie specyfiki działalności nowoczesnego przedsiębiorstwa oraz możliwych form współpracy w zakresie kształcenia zawodowego.
„Zawodowa Małopolska” to dofinansowana z Funduszy Europejskich operacja o znaczeniu strategicznym dla Małopolski.