W poniedziałek 6 grudnia dobiegł końca tegoroczny cykl posiedzeń Regionalnych Rad Branżowych. Są to gremia funkcjonujące w ramach projektu „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II” (MKZ II), które gromadzą przedstawicieli placówek kształcących zawodowo i ich organów prowadzących oraz przedsiębiorców. Celem spotkań jest w szczególności integracja sektora szkolnictwa i gospodarki.
Rady sprofilowane są branżowo. 17.11 miało miejsce spotkanie rady administracyjno-usługowej, 19.11 medyczno-społecznej, 24.11 mechanicznej i górniczo-hutniczej, 1.12 elektryczno-elektronicznej, 3.12 budowlanej, a 6.12 rolniczo-leśnej z ochroną środowiska i turystyczno-gastronomicznej.
Podczas spotkań pani Agata Suszczyńska – Zastępca Dyrektora Departamentu Edukacji omawiała sytuację kształcenia zawodowego w poszczególnych branżach w regionie oraz perspektywy dla szkolnictwa zawodowego w nowym okresie programowania 2021-2027. Przedstawiciele Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie: pani Edyta Kilmowska-Bobula, pan Tadeusz Woźniak oraz pan Adam Biernat przedstawiali mechanizm wydawania opinii o zasadności kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego. Natomiast o rozwoju branż i propozycjach swoich instytucji dla przedsiębiorców mówili przedstawiciele Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego: pani Agnieszka Marczyk i pani Katarzyna Brzezińska-Krasek oraz przedstawiciele Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości: pani Anna Brzozowska i pan Daniel Nowak. W spotkaniach brali udział także przedstawiciele podobnych gremiów o zasięgu krajowym, koordynowanych przez PARP – Sektorowych Rad ds. Kompetencji, których działanie może być nową płaszczyzną współpracy między inicjatywami regionalnymi i krajowymi.
Z drugiej strony płynęły informacje od uczestniczących w spotkaniach przedsiębiorców, dyrektorów szkół, nauczycieli, a także przedstawicieli organów prowadzących szkoły - osób zaangażowanych w prowadzenie Centrów Kompetencji Zawodowych. Mówiono o efektach, problemach i perspektywach realizacji projektów rozwojowych Centrów Kompetencji Zawodowych, a także o kwestiach dotyczących kształcenia w poszczególnych branżach. CKZ-y powołane zostały na bazie istniejących placówek szkolnych, w ramach projektów realizowanych ze środków Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (projekty konkursowe, działania 10.2.1 i 10.2.2 MRPO).