W środę i czwartek uczestnicy kongresu mogli wziąć udział w sesjach, dyskusjach panelowych, warsztatach i prezentacjach poświęconych zrealizowanym i planowanym działaniom na rzecz rozwoju kształcenia zawodowego, doradztwa zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie.
W uroczystej inauguracji kongresu uczestniczył wicemarszałek Józef Gawron.
- Chciałbym podziękować Ministerstwu za ostatnie kilka lat wspólnej wytężonej pracy. Udało nam się razem zaplanować oraz rozpocząć realizację ważnych inicjatyw, które otwierają nowy etap w podejściu do edukacji jako procesu, który powinien angażować z jednej strony instytucje edukacji i rynku pracy, z drugiej zaś odpowiadać na potrzeby rodzica, ucznia, nauczyciela. To szczególnie ważne, że przy projektowaniu działań Ministerstwo korzysta z doświadczeń i rekomendacji regionów, w tym Małopolski - powiedział Józef Gawron.
- To wydarzenie jest okazją do podsumowania tego, co zrobiliśmy i do rozmowy o tym, co jeszcze przed nami. A przed nami zmiana. Cechą współczesności jest „transformacja”. Rozwój technologii, starzenie się ludności, zmiany preferencji i wartości, zmiany dotyczące organizacji i charakteru pracy, wzrost migracji, urbanizacji czy zielonej ekonomii, nie tylko kształtują obraz społeczno-gospodarczy współczesnego świata, ale także wpływają na otoczenie systemu edukacji i są bodźcem do wprowadzenia w nim zmian. W tym duchu jestem przekonany, iż dalsza wspólna praca pozwoli nam sprostać tym wyzwaniom - podkreślił wicemarszałek Małopolski.
Podczas pierwszej sesji plenarnej omówione zostały m.in. Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 oraz plan działań w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego na lata 2023-2025 wraz z podsumowaniem pierwszego roku jego wdrażania. Druga sesja plenarna dotyczyła Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji jako narzędzia wspierającego politykę uczenia się przez całe życie.
Tego dnia odbyły się także prezentacje i sesje warsztatowe. Prezentacje były poświęcone doradztwu zawodowemu i walidacyjnemu, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiednich narzędzi i dobrych praktyk. Panel dyskusyjny dotyczył współpracy pracodawców i instytucji edukacyjnych, a także rozwijaniu umiejętności w miejscu pracy. Uczestnicy mogli również wziąć udział w warsztatach adresowanych do organów prowadzących i organizacji tworzących Branżowe Centra Umiejętności. Mogli także dowiedzieć się, w jaki sposób narzędzia oparte na sztucznej inteligencji (AI) mogą wspierać planowanie rozwoju umiejętności.
Zwieńczeniem kongresu była zorganizowana w czwartek sesja plenarna na temat pozaformalnego uczenia się - na przykładzie inicjatyw związanych ze zdobywaniem wiedzy przez osoby dorosłe.