Podczas posiedzenia Rady Partnerstwa projektu „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II” rozmawiano mi.in. o pierwszych efektach pomocy, służącej wsparciu organów prowadzących szkoły i placówki kształcące zawodowo, w zakresie zwalczania lub przeciwdziałania skutkom pandemii COVID-19.
Podczas połączonych obrad on-line gremium ds. koordynacji kształcenia zawodowego i komponentu zawodowego Małopolskiej Chmury Edukacyjnej oraz gremium ds. zadań związanych z doradztwem edukacyjno-zawodowym, omówiono stan realizacji zadań projektowych, w których wykorzystano 85% przyznanych pieniędzy. Rada zapoznała się wynikami oraz dalszymi planami wdrożeniowymi tj.:
- sukcesywny zakup sprzętu komputerowego przez partnerów w ramach dodanego zadania covidowego,
- dalszą realizację zajęć on-line w ramach Małopolskiej Chmury Edukacyjnej przez uczelnie i szkoły,
- realizację i zakończenie dodatkowej edycji szkoleń z zakresu kompetencji cyfrowych dla nauczycieli przedmiotów zawodowych,
- organizację kolejnej edycji naukowych warsztatów letnich oraz weekendowych w formie tradycyjnej lub zdalnej,
- realizację kursów i szkoleń w ramach wojewódzkich Centrów Kompetencji Zawodowych,
- prowadzenie zajęć z doradztwa przez partnerów kontynuujących prowadzenie Szkolnych Punktów Informacji i Kariery,
- organizacją Festiwalu Zawodów w nowej formule.
Przypomnijmy, że Rada Partnerstwa została powołana w celu prawidłowego zarządzania partnerstwem i sprawnego zarządzania projektem „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II” (MKZ II). Rada pełni rolę programowo-doradczą dla partnerstwa. Jej obrady zapewniają realizacji projektu w poszanowaniu zasady partnerstwa.
Obok wsparcia infrastruktury cyfrowej szkół, w ramach Pakietu Edukacyjnego przygotowano także propozycję kursów realizowanych w formule zdalnej. Jeszcze w tym roku szkolnym w ramach projektu „MKZ II” zostaną uruchomione pilotażowo pierwsze kursy, dające dodatkowe umiejętności komputerowe tj. AutoCad i ECDL. Wsparcie skierowane będzie do uczniów, którzy nie uczestniczyli w takich formach w projektach konkursowych. Kolejne edycje kursów będą uruchamiane cyklicznie, w każdym roku szkolnym do końca realizacji projektu tj. do 2023 r. W zależności od sytuacji epidemicznej mogą być realizowane także w formule stacjonarnej np. kursy prawa jazdy kat. B. Łącznie w ramach projektu na kursy dla uczniów, dające dodatkowe kwalifikacje zostanie przeznaczona kwota 1 200 tys. zł.