Za nami IV edycja naukowych warsztatów letnich. Było intensywnie, ekstremalnie gorąco, ale z całą pewnością interesująco. W pierwszym tygodniu wakacji gościliśmy w Krakowie 169 uczniów, którzy uczestniczyli w zajęciach z 5 obszarów tematycznych, realizowanych na 4 krakowskich uczelniach. Udział w warsztatach pozwala młodzieży poszerzać wiedzę, rozwijać umiejętności i kompetencje, a przede wszystkim spędzić aktywnie czas w gronie rówieśników z różnych zakątków Małopolski.
Na Wydziale Technologii Żywienia Uniwersytetu Rolniczego uczniowie sprawdzali różnice pomiędzy sokami, nektarami i napojami, badali zawartości kofeiny w kawie, wytwarzali lody, produkowali mydła z wykorzystaniem oleju kokosowego, macerowanych ziół i olejków. Podejmowali się też ważenia, mierzenia, miareczkowania, destylacji, sublimacji oraz liofilizacji produktów, a przede wszystkim wzorowo pracowali w upale.
Na Uniwersytecie Rolniczym realizowany był również obszar środowisko. Rozpiętość tematów była ogromna: uczniowie na zajęciach z rysunku odręcznego mogli zaprojektować swój własny ogród wykorzystując barwę i pokrój wybranych roślin, poznali możliwości zastosowania systemów satelitarnych w monitoringu środowiska, zajmowali się pozycjonowaniem satelitarnym, pomiarami geodezyjnymi, systemami GPS, kompasami magnetycznymi oraz radionawigacją. Pracowali też w programie do prognozowania pogody przewidywania ekstremalnych zjawisk pogodowych, takich jak trąby powietrzne, szkwały, sztormy czy upały. Wreszcie przyszła kolej na organoleptyczne, fizyczne i chemiczne badanie jakości wody w mieście. Na podstawie uzyskanych parametrów uczniowie oceniali jakość oraz możliwości wykorzystania wody w różnych gałęziach gospodarki.
Bezpieczeństwo i higiena pracy? Procedury i zasady obowiązujące pracownika? Z takimi tematami i nie tylko zapoznali się uczestnicy w obszarze język angielski zawodowy. W trakcie pięciu dni wytężonej pracy uczniowie mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę z języka angielskiego o zagadnienia okołobiznesowe. Podczas zajęć na Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie poruszono także kwestie dotyczące języka i słownictwa używanego na lotnisku czy poprawnej wymowy w komunikacji zawodowej. A wszystko to w formie interesujących ćwiczeń, zachęcających młodzież do aktywności i mówienia po angielsku
Na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, w którym realizowany był obszar budownictwo, uczniowie zdobywali wiedzę geologiczną, wykonywali badania właściwości materiałów budowlanych (betonu, stali, drewna) oraz nawierzchni drogowych, szkolili się z projektowania konstrukcji żelbetowych oraz stalowych, poznawali cechy energooszczędnego budynku inteligentnego oraz technologię BIM (Building Information Modeling), a także uczyli się sterować ruchem drogowym oraz jak zastosować fotogrametrię i skaning laserowy do dokumentowania i rekonstrukcji obiektów budowlanych.
Projektowanie i wydruk elementów 3D, roboty mobilne - budowa, układy sensoryczne, sterowanie, zastosowania, mechanika i elektronika bolidów, odnawialne źródła energii – projektowanie i montaż prostych układów elektronicznych to tylko część tematów, które były realizowane w obszarze mechaniczno-mechatronicznym na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz Uniwersytecie Pedagogicznym w Instytucie Techniki.
W godzinach popołudniowych uczniowie realizowali program naukowy, m.in. uczestniczyli w warsztatach kulinarnych, na których przygotowywali hiszpańską paelle, zwiedzali ogród botaniczny, Las Wolski wraz z ogrodem zoologicznym. Uczestniczyli w lekcjach edukacyjnych w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, a także mogli skorzystać z symulatora MiG-29 i poczuć się jak prawdziwy „Fulcrum Driver” – jak o sobie mówią piloci tych maszyn! Młodzież uczestnicząca w obszarze budownictwo odwiedzała budynki z najciekawszymi rozwiązanymi konstrukcji drewnianych oraz poznawała najnowsze rozwiązania budowy mostów. Uczniowie, biorący udział w obszarze język angielski zawodowy, spotkali się z doradcą personalnym – praktykiem w zakresie HR oraz zwiedzała najpiękniejsze zabytki Krakowa z anglojęzycznym przewodnikiem i uczestniczyła w ciekawych warsztatach (eksperymentach zorganizowanych przez FabLab Kraków).
Naukowe warsztaty letnie, są organizowane w ramach projektu „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.