Efekty działań prowadzonych na rzecz kształcenia zawodowego w Małopolsce podsumowaliśmy 11 września podczas Kongresu Edukacji Zawodowej. Przede wszystkim jednak przyznaliśmy tytuł „Lidera Edukacji Branżowej” przedsiębiorcom i pracodawcom, organom prowadzące szkoły zawodowe oraz instytucjom wspierającym rozwój tego segmentu edukacji. W imieniu Zarządu Województwa, wyróżnienia wręczyła Marta Malec-Lech.
Tytuł Lidera Edukacji Branżowej otrzymało:
- 61 firm, które aktywnie wspierają edukację zawodową oraz przyjmujących uczniów na praktyki i staże,
- 27 podmiotów tj. organów prowadzących szkoły zawodowe, które swoimi działaniami, przy wykorzystaniu środków europejskich: remontowały szkoły, modernizowały pracownie, zmieniały edukację zawodową w swoim lokalnym środowisku, jak również wspierały Dyrektorów w przygotowaniu dla uczniów kursów i szkoleń dających konkretne uprawnienia pożądane na rynku pracy, a poprzez wspieranie współpracy z pracodawcami pozwalały młodym ludziom zdobywać doświadczenie zawodowe,
- 19 instytucji wspierających rozwój edukacji zawodowej w Małopolsce oraz podmiotów współpracujących z organami prowadzące szkoły zawodowe oraz z samorządem Województwa Małopolskiego,
- 8 szkół, które realizując projekty postawiły na wzorcowe Centra Kompetencji Zawodowych – specjalizują się branżowo i przekształciły się w centra kształcenia zawodowego i ustawicznego.
Podczas wydarzenia odbyła się debata na temat wpływu nowych technologii i innowacji na kształcenie zawodowe oraz rynek pracy. Głos w debacie zabrali dr Monika Bochenek – Prezeskę Zarządu Fundacji Horyzont 360, reprezentująca także Grupę WIŚNIOWSKI, Krzysztofa Głąb – Prezes Zarządu Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”, Pełnomocnik Ministra Cyfryzacji do spraw współpracy z administracją samorządową, dr Tomasz Połomski – Dyrektor Zespołu Szkół Ekonomicznych w Nowym Sączu, wykładowca akademicki oraz członek Rady Dyrektorów Szkół Zawodowych w Ministerstwie Edukacji i Nauki oraz dr hab. Rafał Kurczaba, prof. Akademii Tarnowskiej – Prorektor do spraw Nauki i Rozwoju.
Eksperci zastanawiali się również nad tym, które kompetencje są kompetencjami przyszłości oraz dlaczego są ważne i jak je rozwijać w procesie kształcenia? W tej debacie udział wzięli: Joanna Kłeczek-Kacza – Senior HR Business Partner at Orbis S.A., Adam Biernat – Kierownik Zespołu Badań, Analiz i Programowania Rynku Pracy w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Krakowie, dr Łukasz Cieślika – Dyrektora Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Tomasz Bizoń – Dyrektora Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Andrychowie.
Dzięki programom Unii Europejskiej wiele się zmieniało w procesie kształcenia zawodowego, w społecznej świadomości odbioru tego segmentu edukacji oraz w podejściu do właściwej orientacji zawodowej uczniów już w szkołach podstawowych. Dzięki działaniom realizowanym w projektach konkursowych i pozakonkursowym projekcie „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II” zmieniło się postrzeganie edukacji zawodowej w Małopolsce, a wyniki egzaminów maturalnych i zawodowych są jedne z najlepszych w Polsce.
Kongres Edukacji Zawodowej był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach projektu „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II”. Organizatorem spotkania było Województwo Małopolskie.